Lejárt a biztonsági időkorlát.
Ha az oldal űrlapot is tartalmaz, annak mentése csak érvényes bejelentkezéssel lehetséges.
A bejelentkezés érvényességének meghosszabbításához kérjük lépjen be!
Felhasználó név:
Jelszó:
 
 

MDT APP

Töltse le ingyenes mobil alkalmazásunkat!

Letöltés

Magyar Diabetes Társaság

hungarian diabetes association

diabet partneri hirek

Alacsony vércukorszint vagy hipoglikémia

Ha vércukorszintje 3,0 mmol/l alá esik*, akkor az érték alacsony, vagyis hipoglikémiája van. Ez az állapot kialakulhat az inzulin hatására is, ha inzulinkezelésben részesül és a táplálékkal bevitt szénhidrát mennyisége kevés, vagy fizikai munkát végzett. Az alacsony vércukorszint általában könnyen kezelhető, különösen kialakulásának kezdetén. Ha azonban nem kezelik gyorsan, akkor súlyosbodhat, és eszméletét vesztheti, akár rángógörcs is kialakulhat. Ha vércukorszintje ennyire lecsökken, sürgős ellátást igényel. Beszélje meg a gondozását végző egészségügyi személyzettel, milyen lépéseket kell tennie alacsony vércukorszint esetén. Az alacsony vércukorszint az esetek többségében elkerülhető. Ha tudatában van annak, hogy gyógyszere (tabletta vagy inzulin) mikor és miként hat, csökkentheti az alacsony vércukorszint kialakulásának kockázatát.

A hipoglikémia és a hiperglikémia közötti különbség

Gyorsan és egyszerűen megértheti, hogy mi a különbség közöttük, ha tudja, hogy a „hipo” jelentése „túlságosan alacsony”, és a „hiper” jelentése „túlságosan magas”. A hipoglikémia tehát alacsony vércukorszintet, a hiperglikémia pedig magas vércukorszintet jelent.

Az alacsony vércukorszint okai

Többek között az alábbiak csökkenthetik a vércukorszintjét:

  • A szokásosnál több gyógyszer, vagy inzulin használata a cukorbetegség kezelése során.
  • A szokásosnál kevesebb étkezés, valamely étel vagy kisebb fogás kihagyása.
  • A szokásosnál több fizikai aktivitás vagy torna.
  • Alkoholfogyasztás.
  • Hasmenéssel járó betegségek.
  • Ha az étkezést és a tablettás kezelést nem hangolja össze.
  • Időjárási szélsőségek, például nagyon meleg vagy nagyon hideg időjárás.

    Egy forró fürdő vagy szauna is alacsony vércukorszintet idézhet elő néhány cukorbetegnél.

Milyen tünetekkel jár az alacsony vércukorszint?

Ha a vércukorszint túl alacsony lesz, a legtöbb ember kellemetlen fizikai és érzelmi tüneteket tapasztal. Ezek a tünetek nagyon gyorsan alakulnak ki, és Ön ilyenkor:

  • Remeghet.
  • Izzadhat.
  • Fáradtnak érezheti magát.
  • Éhséget érezhet.
  • Szapora lehet a szívverése.
  • Zsibbadhat, vagy bizsereghet a szája vagy az ajka.
  • Homályos lehet a látása vagy fájhat a feje.
  • Ingerültté vagy zavarttá válhat.
  • A beszéde összefolyóvá válhat.

Az is lehet, hogy alacsony vércukorszint esetén semmilyen tünetet nem tapasztal. Ha a fenti tünetek egyikét sem érzi, alacsony vércukorszintjét akkor is azonnal kezelnie kell, ha a vércukorérték 3,0 mmol/l vagy az alatti. Miután vércukorszintje normalizálódott, ne felejtse el tájékoztatni orvosát vagy a diabetológiai szakasszisztenst az eseményről.

Az alacsony vércukorszint kezelése

Az alacsony vércukorszint magától nem javul, így azt azonnal kezelnie kell. Fontos, hogy a lehető leghamarabb felismerje a tüneteket. Ha hipoglikémiát észlel, tegye a következőket:


1. Mérje meg a vércukorszintjét!


2. Ha a vércukorszintje 3,0 mmol/l -nél vagy az orvosa által megállapított szintnél alacsonyabb, akkor azonnal ennie vagy innia kell valamit! Valamilyen gyorsan felszívódó cukrot tartalmazó táplálékot fogyasszon, például az alábbiak valamelyikét:

  • Fél pohár kóla vagy más, nem diétás ital vagy gyümölcslé.
  • Három glükóztabletta (gyógyszertárakban kapható).
  • Egy pohár tej.

A fenti kezelési módok mindegyike körülbelül 15 gramm szénhidrátot tartalmaz, ez a mennyiség gyorsan meg tudja emelni a vércukorszintjét.


3. A fenti ételek elfogyasztása után várjon 15 percet, majd újból mérje meg a vércukorszintjét. Jegyezze fel az értéket kezelési naplójába. Ne felejtse el lejegyezni, hogy vércukorszintje alacsony volt.


4. Ha a vércukorérték továbbra is alacsony, vagy ha nem érzi jobban magát, alkalmazza újból a fenti kezelések valamelyikét!


5. Hívja az orvosát, vagy a mentőszolgálatot, ha vércukorszintje két kezelés után is alacsony, és állapota nem változik! Kérjen segítséget családtagjaitól, vagy a környezetében lévőktől!

Ha úgy gondolja, hogy vércukorszintje alacsony, de nem tudja megmérni, alkalmazza a fenti kezelést. Kétség esetén biztonságosabb, ha elfogyaszt valamit, amely növeli a vércukorszintjét, mintha súlyosan alacsony vércukorszint alakulna ki.

Ha következő étkezéséig még több mint egy óra van hátra, a cukortartalmú folyadék után fogyasszon egy kisebb fogást, mely szénhidrátot és fehérjét biztosít Önnek, például egy szendvicset vagy néhány szem sós kekszet sajttal. Rendes étkezését a szokásos időben fogyassza el, még akkor is, ha magas cukortartalmú köztes fogást evett. Ha Önnél gyakran előfordul alacsonyabb vércukorszint, feltétlenül keresse fel kezelőorvosát, hogy a szükséges teendőket megbeszéljék.

Hogyan kerülheti el az alacsony vércukorszint kialakulását?

Az alacsony vércukorszint veszélyeztetheti az életét, ezért fontos megakadályozni a kialakulását. Íme néhány egyszerűbb lépés ennek érdekében:


Kövesse a kezelési előírásokat!

  • Idejében étkezzen!
  • Ne hagyjon ki főétkezést vagy köztes étkezést!
  • Tanulja meg, hogyan kell az étrendjét vagy a cukorbetegségre szedett gyógyszereit a testmozgáshoz igazítania!
  • Éljen rendszeresen, és megfelelő időben vegye be a gyógyszerét!
  • Az inzulin beadásakor ne szúrja be a tűt sokszor ugyanarra a helyre, mert megváltozhat az inzulin felszívódása!
  • Tervezett időközönként ellenőrizze vércukorszintjét!
  • Végezzen vércukormérést, ha nem érzi jól magát, és jegyezze fel az eredményeket a kezelési naplóban. Legyen figyelmes, kövesse a vércukorszint változásait, és cselekedjék a tanultak szerint!

A szervezet figyelmeztető jeleinek ismerete

Az alacsony vércukorszintet minden ember másként érzékeli. Mivel nem feltétlenül alakulnak ki jellegzetes tünetek, vércukorszintjét rendszeresen ellenőriznie kell, különösen, ha testmozgást végez, vagy ha beteg.

Reagálás a figyelmeztető jelekre

Ha figyelmeztető tüneteket észlel, mérje meg a vércukorszintjét, és szükség szerint kezelje magát!

Tájékoztasson másokat is, hogy segíthessenek

Még azelőtt tájékoztassa cukorbetegségéről családját, barátait, edzőpartnereit, munkatársait és osztálytársait, mielőtt szüksége lenne segítségre. Tudassa velük, milyen jeleket észlelhetnek olyankor, amikor alacsony a vércukorszintje, és miként segíthetnek, amikor ez előfordul.

Hordjon magánál azonosító kártyát!

Mindig legyen Önnél azonosító kártya, amely arról informál, hogy Ön cukorbeteg. Ha a rosszullét miatt nem tudna beszélni, az azonosító tájékoztatja az embereket arról, hogy mi a gond, és segít abban, hogy hozzájusson a szükséges kezeléshez.

Környezete az alábbi tüneteket észlelheti, ha alacsony a vércukorszintje:

  • Hirtelen sápadtság
  • “Üvegesen” bámuló szemek
  • Verejtékezés
  • Ingerlékenység, zavartság
  • Összefolyó beszéd
  • Különös viselkedés, szokatlan agresszivitás vagy sírás
  • Nem képes rendesen koncentrálni
  • Eszméletvesztés

Az alkalomszerűen előforduló alacsony vércukorszint nem szokatlan, ha valaki gyógyszert szed, vagy inzulinkezelésben részesül. Ha felismeri a tüneteket és a lehető leghamarabb kezeli őket, megakadályozhatja, hogy súlyos reakció alakuljon ki.


Ha gyakran tapasztalja, hogy alacsony a vércukorszintje, beszéljen az egészségügyi személyzettel.


* Irodalom: A Magyar Diabetes Társaság szakmai irányelve, 2011.


Az online betegtájékoztató információs oldalak a Lilly Hungária Kft. támogatásával kerültek kialakításra.


A kiadványt lektorálta: Dr. Hidvégi Tibor

© 2012 Magyar Diabetes Társaság és Lilly Hungária Kft.
Lilly Hungária Kft.
1075 Budapest, Madách u. 13-14.
HUDBT00138
Az MDT és a 77 Elektronika Kft. pályázata a PhD védéssel összefüggő költségek átvállalására

A pályázat feltétele olyan, diabetológiai témájú értekezésnek a Doktori Iskolához történő benyújtása, mely az értekezés témájából írott magyar nyelvű publikációt is tartalmaz.

Az MDT pályázata a diabetológiai liszenszképzés támogatására

A Magyar Diabetes Társaság vezetőségének határozata alapján az MDT pályázatot ír ki a diabetológiai liszenszképzés költségének támogatására. A képzés időtartama 24 hónap, a képzés díját a jogszabály (emberi erőforrások miniszterének 23/2012, illetve 69/2013 sz. rendelete) havi 23000 forintban határozta meg.

Az MDT pályázata nemzetközi folyóiratban elfogadott közlemények publikációs költségének átvállalására

Az MDT pályázatot hirdet nemzetközi folyóiratban elfogadott közlemények publikálási költségének megtérítésére.

Kattintson, és olvasson bele a Magyar Diabetes Társaság hivatalos lapjába!

Tovább