Lejárt a biztonsági időkorlát.
Ha az oldal űrlapot is tartalmaz, annak mentése csak érvényes bejelentkezéssel lehetséges.
A bejelentkezés érvényességének meghosszabbításához kérjük lépjen be!
Felhasználó név:
Jelszó:
 
 

MDT APP

Töltse le ingyenes mobil alkalmazásunkat!

Letöltés

Magyar Diabetes Társaság

hungarian diabetes association

diabet partneri hirek

Testmozgás

A rendszeres testmozgás mindenkinek jót tesz, a cukorbetegeknek pedig különösen. Ha naponta legalább 30 percet intenzíven mozog, csökkentheti a szív- és érrendszeri szövődmények kialakulásának esélyét. A mozgást sosem késő megkezdeni: kicsivel több aktivitás is segíthet Önnek egészségesebb életet élni. A fizikai aktivitás csökkenti a vércukorszintjét (glukóz), emellett a testmozgás segíthet:

  • A stressz csökkentésében.
  • A fittség (testi-lelki jó közérzet) elérésében és megőrzésében.
  • A pihentető, nyugodt alvásban.
  • Testsúlya csökkentésében, karbantartásában.
  • Izomerejének növelésében.
  • A csontritkulás megelőzésében.
  • A vérnyomás és vérzsírok szintjének rendezésében.

Gyakorlatok és mozgástípusok

Ha növelni szeretné fizikai aktivitását, az olyan egyszerű tevékenységekkel is kivitelezhető, mint például ha a lépcsőt használja lift helyett, vagy ha gyalog megy valahová, nem pedig gépkocsival. Kezdetnek pedig nincs is szüksége másra, mint egy pár jó zoknira és kényelmes cipőre. Amikor összeállítja a testmozgás tervét, ügyeljen a fokozatosságra! Mindig kezdje bemelegítéssel, nyújtó gyakorlatokkal, akár kiadós séta, akár erősítő gyakorlat szerepel a programban. Részesítse előnyben az aerob mozgásformákat, például a lendületes sétát, táncot, úszást vagy biciklizést: ezek segítenek a kalóriák égetésében, és a szívproblémák kockázatának csökkentésében is.

Mielőtt elkezdené a testmozgást

Mielőtt elkezdi végrehajtani edzéstervét, ellenőriztesse azt orvosával, és vesse alá magát egy alapos vizsgálatnak! Ez különösen akkor fontos, ha elmúlt már 35 éves, illetve ha a cukorbetegségén kívül más egészségügyi problémája is van. Mivel a testmozgás csökkentheti a vércukorszintjét, lehet, hogy változtatnia kell az étkezésén, a gyógyszerdózisain vagy az időzítésén.

A testmozgás végzése

Olyan rendszeresen végezhető testmozgást keressen, amiben örömét leli, ez ugyanis növeli annak esélyét, hogy nem adja fel! Ugyanakkor fontos, hogy megfeleljen aktuális edzettségi szintjének.

  • Kezdje lassan. 5-10 perc elegendő, ha nincs hozzászokva az edzésekhez!
  • Viseljen kényelmes cipőt és pamut zoknit! Testmozgás után ellenőrizze, hogy a lábát nem törte-e a cipő, illetve talál-e rajta sérülést!
  • Tartsa magánál a cukorbeteg-kártyát!
  • Testmozgás előtt és után ellenőrizze a vércukorszintjét! Ez különösen akkor fontos, ha Ön gyógyszert is szed, vagy inzulint használ.
  • Ne végezzen testmozgást, ha reggeli éhomi vércukorszintje 16,5 mmol/l felett, vagy 4 mmol/l alatt van!
  • Mindig legyen Önnél szőlőcukor, valamilyen cukortartalmú ennivaló az alacsony vércukorszint (hipoglikémia) megelőzésére és kezelésére!
  • Az edzés elején 5-10 percet nyújtson és melegítsen be! Az edzés végén nyújtson és végezzen levezető mozgást! Ily módon megakadályozhatja az izomsérülések kialakulását.
  • Edzés alatt és után igyon több vizet vagy alacsony kalóriatartalmú folyadékot!
  • Ha edzés közben izomgörcs vagy mellkasi fájdalom lép fel, hagyja abba a mozgást, forduljon orvoshoz!

A rendszeres testmozgás

Ha már elkezdte a testmozgást, az alábbi néhány javaslat segítségére lehet abban, hogy kitartó legyen, és ne hagyja abba.

  • Elérhető célokat tűzzön ki maga elé!
  • Ne feledje: a testmozgás akkor az igazi, ha hetente legalább ötször harminc percen át végzi.
  • Próbálja meg a sétát és más hasonló fizikai aktivitásokat beépíteni a napi rutinjába.
  • Ha van sétapartnere vagy edzéspartnere, azzal élvezetesebbé teheti a testmozgást és motivált marad.
  • Ha kiesik a rendszeres mozgásból, ne kedvetlenedjen el: újból gondolja át céljait, mielőbb próbáljon visszatérni az egészsége és élvezhető fizikai aktivitáshoz!

Töltse le, nyomtassa ki, jegyezze fel tevékenységeit

AKTIVITÁSAI ÉS CÉLJAI


Írja le kedvenc tevékenységeit és egyesével a velük kapcsolatos céljait egyesével az alábbi üresen hagyott részbe!
Ez az információ segít majd Önnek abban, hogy erre összpontosítva elérje a célját.



Az online betegtájékoztató információs oldalak a Lilly Hungária Kft. támogatásával kerültek kialakításra.


A kiadványt lektorálta: Dr. Gyimesi András

© 2012 Magyar Diabetes Társaság és Lilly Hungária Kft.
Lilly Hungária Kft.
1075 Budapest, Madách u. 13-14.
HUDBT00138
Az MDT és a 77 Elektronika Kft. pályázata a PhD védéssel összefüggő költségek átvállalására

A pályázat feltétele olyan, diabetológiai témájú értekezésnek a Doktori Iskolához történő benyújtása, mely az értekezés témájából írott magyar nyelvű publikációt is tartalmaz.

Az MDT pályázata a diabetológiai liszenszképzés támogatására

A Magyar Diabetes Társaság vezetőségének határozata alapján az MDT pályázatot ír ki a diabetológiai liszenszképzés költségének támogatására. A képzés időtartama 24 hónap, a képzés díját a jogszabály (emberi erőforrások miniszterének 23/2012, illetve 69/2013 sz. rendelete) havi 23000 forintban határozta meg.

Az MDT pályázata nemzetközi folyóiratban elfogadott közlemények publikációs költségének átvállalására

Az MDT pályázatot hirdet nemzetközi folyóiratban elfogadott közlemények publikálási költségének megtérítésére.

Kattintson, és olvasson bele a Magyar Diabetes Társaság hivatalos lapjába!

Tovább