Semmelweis Egyetem, ÁOK, I. Belgyógyászati Klinika, Diabetes Részleg,1 Szent Imre Kórház, Diabetes Centrum,2 Budapest

A DIABETEOLÓGIAI SZAKÁPOLÓ (EDUKÁTOR) SZEREPE A GDM GONDOZÁSÁBAN

Gyarmati Ida,1 Bana Judit,2

 

A referátum alapjául szolgáló előadás, a Diabetes Gondozási Nemzeti Központ (Szent Imre Kórház IV. Belgyógyászati Osztály és Semmelweis Egyetem ÁOK, I. Belgyógyászati Klinika Diabetes Részlege) által 2002. február 21-én megrendezett "A gestatiós diabetes: elméleti és gyakorlati kérdések" című tudományos ülésen hangzott el.

 

   A GDM-ben szenvedő asszonyok gondozása igen sokrétű, összetett és ennek megfelelően időigényes feladat. Egyértelmű tehát, hogy csakis jól szervezett team munkával érhetünk el kellő hatékonyságot. A kibővített gondozó csapat tagjai a védőnő és a háziorvos, akikkel sok esetben először találkozik a terhes, és akik ismerhetik szülészeti és egyéb anamnézisét, a diabetológus szakorvos, akinek munkáját dietetikus és diabetológiai szakápoló (edukátor) segíti, a szülész-nőgyógyász és a szemész szakorvos.

   A cukorbetegek gondozásának alapkövei közé tartozó edukáció a GDM kezelésében is meghatározó. Az edukáció maga is igen összetett, a gondozás valamennyi mozzanatát felöleli. Tekintsük meg részleteiben a felsorolt edukációs mozzanatokat (1. táblázat.)

   A megfelelő diéta, a GDM-ben szenvedő asszonyok gondozásának sarkalatos pontja. Hiányában a gondozás igen nehézkessé válhat. Sajnos nem elegendő megtanítani, hanem rendszeresen és folyamatosan ellenőriznünk kell az átadott ismeretek alkalmazását.

 

1. táblázat. Edukációs feladatok

 

   A rendszeres testmozgás nemcsak az egészséges életmódhoz, hanem a gestatiós cukorbeteg nők kezeléséhez is hozzátartozik. Nem szabad megfeledkeznünk azoknak az információknak az átadásáról, amelyek segítik terhesünket:

   Az önellenőrzés nemcsak az inzulinnal kezelt betegek kezelése során kívánatos, hanem a diétával egyensúlyban tartható terhesek gondozásának is jelentős mozzanata. A terhesség előrehaladásával a szénhidrát-anyagcsere labilissá válhat, folyamatos követése nem mellőzhető.

Az edukáció folytatódik az esetleges inzulinos kezelés megkezdésekor a beadás technikájáról.

A szövődmények kialakulását szoros követés segítségével akadályozhatjuk meg. A szoros követés heti rendszerességet jelent.

   Mivel fennáll a lehetősége, hogy terhesünk egy korábban fel nem fedezett diabetesben szenved, valamint az előzőekben részletezett hypertonia lehetséges, ezért a szemészeti ellenőrzés fontosságát ki kell hangsúlyoznunk. Figyelemmel kísérjük a havonta esedékes szemészeti kontroll elvégzését.

   Az edukációs tevékenység a perinatális időszakban, valamint a gyermekágy alatt sem hanyagolható el.

   Végezetül meg kell még említenünk az utánkövetéssel kapcsolatos teendőinket, hiszen a GDM-ben szenvedő asszony veszélyeztetett a későbbi diabetes kialakulására.

   Megállapítható, hogy megfelelő edukációval hatékonyabbá tehetjük gondozásunkat, betegünk együttműködését könnyebben megnyerhetjük. Lényegesen lerövidíthető a hospitalizációs idő, ami javítja a költséghatékonyságot és a terhesek közérzetét egyaránt. Természetesen az előzőleg ismertetett edukációs folyamat igen időigényes feladat. Jól képzett szakemberek együttműködését igényli, újra hangsúlyozva a team munkát, ami alapfeltétele a megfelelő gondozásnak.

   Összefoglalva elmondható, hogy a GDM-ben szenvedő terhes asszony gondozása igen összetett feladat, amelynek sikerét jelentősen meghatározza a beteg edukáltsága. A részletezett feladatok időigényességük miatt nehezen szoríthatók be a mindennapos betegellátás mellé mind a háziorvos, mind a diabetológus szakorvos számára. Megoldás lehet egy jól képzett, kellő motivációval rendelkező edukátor (diabetológiai szakápoló) bevonása a gondozásba, aki képes a diabetológus szakorvos vezetésével és rendszeres konzíliummal, valamint a dietetikussal való szoros együttműködéssel a terhesgondozás napi rutin és személyre szabott feladatainak ellátására.